Vecka 9

Tacksamhet, vägen ur negativitet.

​​​​​​​Det är lätt att stanna i mönster som att forcera och göra motstånd och försöka övervinna hinder i negativa situationer. Man fokuserar på det som inte går eller inte finns. Ta ett steg tillbaka och släpp taget, fundera på vad som går att förändra och inte. Kan du vända hindret till en fördel? Kan man fokusera på det som är bra för att inte se lika många hinder? Reflektera över vad du lär dig i varje situation du utsätts för som känns som ett hinder.


Andra omständigheter och personer påverkar oss ofta negativt om de är på dåligt humör och det är också det som läggs fokus på efter en dag. Vad han eller hon gjorde, som gjorde de upprörda och som fick dig på dåligt humör. Sen tar vi med det hem och har familjen otur går det ut över de. Här kan du lätt ta till knepet om att backa från de negativa situationerna, välja att inte ta in det och slippa ta med dig det hem.

Varje gång man klagar blir avståndet till drömlivet ännu större
För att kunna se livet som en gåva behöver vi stanna upp, inte bara i tanken utan även i kroppen. Bra verktyg är meditation, kroppsscanning och all annan avslappning.

Det är omöjligt att vara negativ när du är tacksam, om du är tacksam för allt i livet kommer de negativa situationerna gå upp i rök. När vi känner tacksamhet är vi närvarande i stunden. Vi ser och uppmärksammar det som sker just nu och kan känna glädje över livet. Tänk tacksamhet vart du än går, tacka för solen som värmer dig, bilen du kan ta till jobbet, dina härliga kollegor, tacka för maten som du har i ditt kylskåp och din sköna säng.

Veckans utmaning:

Varje dag: gå en hel dag eller fler utan att säga något negativt. Om du råkar göra det så vänd det snabbt och lätt till något positivt. Exempel: åh vad Anna jobbar sakta idag. Lägg till: men jag måste säga att hon är grym på att sortera papper, jag är så tacksam för att vi har henne på jobbet. Reflektera vad som händer i dig när du vänder på saker och är tacksam för de.

Dag 5 Uppskattningsleken

Allt som du uppskattar skapar du mer av, det beror på att när du är i vibration med uppskattning är du i din sanna natur
Vad uppskattar du i ditt liv? vem uppskattar du?
Dagens uppgift är uppskattningsleken med inspiration från Abraham Hicks och Gabrielle Bernstein.
Välj en familjemedlem eller en vän och säg att du vill testa en lek. Sen säger ni varannan gång:
 Jag uppskattar dig för att (tex du är snäll) fortsätt tills ni inte kommer på nåt mer eller känner er klara.
Jättelyftande och kul, man ler med hela kroppen och tänk på att du kan göra det med flera. Tänk vad härligt att bara få höra massa bra saker om sig själv.

När du lägger dig varje kväll denna veckan skriv en lista på saker du är tacksam för som hänt dig under dagen eller andra delar av ditt liv. 

”Att vara tacksam för livet är den största gåvan du kan ge dig själv.”