Vecka 7

Kritik

Rädslan för kritik är en av våra stora rädslor. Den har en stor effekt på den mänskliga förmågan, huvudsakligen därför att den bryter ner initiativförmågan och gör att vi slutar använda vår fantasi.

Har du fått mycket kritik som barn? Isåfall är det lätt att tro att det är så man ska bete sig och då behandlar man också andra likadant. Har du gett mycket kritik?
Det kan vara bra att fundera på tidigare erfarenheter när det gäller detta. Om man har fått mycket kritik under sin uppväxt sätter det djupa mönster som man behöver jobba med.
​​​​​​​
Skilj på person och prestation när det kommer till kritik. Det är lätt att tro att man är värdelös när någon kritiserar en. Det stämmer inte. Det kan vara sant att prestationen inte var bra och det är det man får kritik för, inte vem man är som person.

Alla gör så gott de kan i alla situationer. Om du funderar på varför någon beter sig på ett visst sätt så tänk att den personen vet inte bättre, hon gör så gott hon kan i den situationen. Hon har inte kunskapen att agera på ett annat sätt.

​​​​​​​

Förväntningar

Har du ofta förväntningar på de i din närhet eller på livet?
Vad händer när förväntningen inte slår in?
Många av oss har förväntningar för att vi tror att det sitter utanför kroppen att vi får som vi vill och blir lyckliga. Men vad skulle hända om man börjar vända alla förväntningar till uppskattning istället?

Tex när vi ska på solsemester och vi tänker oss en veckas strålande väder och möts av regn. Hur många har inte tröttnat innan dag 1 är slut. Men om vi åker på resan utan förväntning kommer vi kanske ha en jättefin vecka ändå och bli superglada när det klarnar upp efter några dagar. Då kommer vi känna tacksamhet till allt runt oss och uppskatta resan ännu mer.

Kan  man ha med det tänket I det dagliga? När vi förväntar oss att familjemedlemmar ska hjälpa till hemma t.ex. Om vi inte har några som helst förväntningar på de kommer vi bli sjukt glada den dagen huset är ny städat när vi kommer hem. Men om vi förväntar oss att mannen ska ha städat och dottern ska ha plockat upp i sitt rum och det inte är gjort får dagen en annan vändning när vi kommer hem.
Man kan också ha förväntningar på hur någon i ens närhet ska vara som person. Kan vi istället börja tänka att den personen gör så gott han kan?
Om man är frustrerad över något en annan person gör som man själv tycker är helt galet kan man alltid tänka. Han gör så gott han kan just nu i stunden för han vet inte bättre. Det underlättar massor både i din hjärna och för den som du inte får ett utbrott på.

Veckans utmaning:

​​​​​​​
Reflektera över den kritik du upplevt genom livet. Har du fått eller gett mycket kritik eller kanske båda.
Vad kan du isåfall göra för att vända det?
Fundera på om kritiken du fått gjort dig stark, modig, kan det finnas någon fördel med den?
Kritiken du har gett, var den befogad? Blev personen sårad? Förlåt dig själv för att du gav kritiken, förlåt dig själv för det du kände gentemot personen du gav kritik till och acceptera att det hände. Är det någon du känner kanske du t.o.m vill be om ursäkt för det som hände, att du inte visste bättre vid det tillfället men nu vet du att det var fel.

Hela veckan 
Lägg märke till när du har förväntningar, se om du kan vända de och ta bort förväntningen, vad hände då? Kanske du t.o.m har känt uppskattning när förväntningen försvann? Skriv och reflektera

Bonus

Bryt dina kritiska tankar.
Så fort det dyker upp en kritisk tanke säg stop, ersätt den med något positivt. Bli din egen bästa vän. Visa tacksamhet till dig själv.

 Innan du säger något, fundera på:
-Är det sant?
-Blir någon gladare om jag säger detta eller sårar jag någon?
-Blir jag gladare av att säga detta?
( om svaret är nej, säg det inte)