Dag 9

Kritik

Rädslan för kritik är en av våra stora rädslor. Den har en stor effekt på den mänskliga förmågan, huvudsakligen därför att den bryter ner initiativförmågan och nedbringar viljan att använda sin fantasi.
Har du fått mycket kritik som barn? Isåfall är det lätt att tro att det är så man ska bete sig och då behandlar man också andra likadant. Har du gett mycket kritik?
Det kan vara bra att fundera på tidigare erfarenheter när det gäller detta. Om man har fått mycket kritik under sin uppväxt sätter det djupa mönster som man behöver jobba med.
Skilj på person och prestation när det kommer till kritik. Det är lätt att tro att man är värdelös när någon kritiserar en. Det stämmer inte. Det kan vara sant att prestationen inte var bra och det är det man får kritik för, men aldrig för vem man är som person.

Dagens utmaning:

Reflektera över den kritik du upplevt genom livet. Har du fått eller gett mycket kritik eller kanske båda.

Vad kan du isåfall göra för att vända det?

Fundera på om kritiken du fått gjort dig stark, modig, kan det finnas någon fördel med den?
Kritiken du har gett, var den befogad? Blev personen sårad?
​​​​​​​Förlåt dig själv för att du gav kritiken, förlåt dig själv för det du kände gentemot personen du gav kritik till och acceptera att det hände.
Avsluta med att skriva 3 bra saker om något du gjort under dagen.

Bonustips:

Bryt dina kritiska tankar.

Så fort det dyker upp en kritisk tanke säg stop, ersätt den med något positivt. Bli din egen bästa vän. Visa tacksamhet till dig själv.

Dagens tanke..

 Innan du säger något, fundera på:
-är det sant?
-Blir någon gladare om jag säger detta eller sårar jag någon?
-Blir jag gladare av att säga detta?
Om inte, säg det inte!

Back to: 21 dagar av självkärlek